Intro moet nog!!!

1. Hoe ziet afdrukken/ ondertekenen er over 100 jaar uit als het aan jou ligt?

Laten we eerst de termen definiëren. Print is alles wat te maken heeft met vermenigvuldigen. ‘Sign’ zijn uitingen op wanden, gevels, etcetera.

 

Als schilderijen nu al 1-op-1 geprint kunnen worden, is nep straks niet te onderscheiden van echt. 100 jaar vooruit kijken is misschien wat ver, maar inkten zullen verdwijnen en digitale technieken zullen toenemen. De invloed van laser en toner op plantaardige basis zal meer en meer toenemen. Echter, met de juiste keuze voor materiaal/papier. Er was 100 jaar geleden al papier, en dat zal er over 100 jaar ook nog zijn. Papier is een medium dat iets heeft dat digitale media niet hebben en nooit zullen krijgen.

2. Wat is volgens jou de beste uitvinding ooit en waarom?

In het algemeen, het vliegtuig. Zo’n enorm zwaar vervoersmiddel vol met techniek en materialen dat kan vliegen en hiermee de hele wereld bij elkaar brengt. In de toekomst zullen mensen blijven vliegen.

 

Als je kijkt binnen grafische branche, dan is de beste uitvinding papier. Zoals ik net al noemde, verwacht ik niet dat papier binnenkort zal verdwijnen. Het is een basismateriaal voor communicatie, en het heeft iets wat je met digitale media niet kan bereiken. Papier is een boodschap die je door kan geven. Neem bijvoorbeeld een boek, dit bevat kennis die je kunt doorgeven in bijvoorbeeld een bibliotheek. Papier is als het ware een zintuigelijke aanvulling op digitale media.

3. Wat zijn volgens u de belangrijkste materiële innovaties binnen uw sector en waarom?

Als je kijkt naar technieken, dan is een belangrijke innovatie digitaal drukken als aanvulling en hier en daar zelfs als vervanger voor de conventionele drukpersen. Er gaat een wereld vol mogelijkheden open. Bijzondere papiersoorten die eerst niet of nauwelijks bedrukt konden worden, kunnen dat nu ineens wel, of worden betaalbaar.

 

Als je naar materiaal kijkt, dan zijn de alternatieven die gezocht worden voor cellulose om hiermee het gebruik te reduceren wat het meest opvalt. Veel papier wordt gemaakt van bomen, die over het algemeen maar langzaam groeien. Hoewel nog niet al deze cellulose kan worden vervangen om de stevigheid van het papier niet te comprimeren, kan het worden vermengd met ander plantaardig materiaal dat nu als afval wordt beschouwd. Zo kan bijvoorbeeld de aspergeplant, die normaal gesproken verdort na de oogst en dan wordt weggegooid, uitstekend door de papierindustrie worden gebruikt. Het vervangen van een deel van de cellulose is beter voor het milieu en heeft weer verrassende effecten in uitstraling van papier.

4. Met welke andere sector is uw sector het meest verwant en is het de meest gelijksoortigheid of kruisbestuiving in materiële innovatie? 

Fashion is vergelijkbaar, je hebt stoffen die in en uit de mode zijn. Dat is eigenlijk hetzelfde met papier. Je ziet vele standaardsoorten verdwijnen en bijzondere limited edities komen hiervoor terug.

 

Grote merken kiezen soms zelfs voor het laten ontwikkelen van een eigen papiersoort, met een hele eigen uitstraling en kleur. Coca-Cola en BMW zijn hier voorbeelden van. Dit papier kan niet zomaar gekopieerd worden. Ook kijkt de papierindustrie naar de modewereld voor kleuren die op dat moment ‘in’ zijn en neemt deze over in de collecties.

5. Welk thema is momenteel het belangrijkst in uw sector? (denk aan duurzaamheid, biobased, etc.) 

Keuzes maken, onderscheiden, innovatie en dat met het oog voor het milieu. Keuzes maken is hierbij een van de belangrijkste thema’s. Als grafisch bedrijf moet je een keuze maken op welke branche je je richt. Omdat er tegenwoordig zoveel verschillende druktechnieken zijn, moet je ook kiezen voor een specialisme. Welke drukpers of welke printer gebruik je? Kortom, wat wil je bereiken?

 

Ook de consument moet keuzes maken, maar door de vele mogelijkheden zien die vaak door de bomen het bos niet meer. Een grafisch bedrijf moet hier advies in kunnen geven.

6. Het doel van MaterialDistrict is om verschillende partijen met elkaar te verbinden. Welke andere partij of persoon moet de bezoeker volgens u leren kennen, en waarom?

Laat je inspireren door andere branches. Door met andere ogen naar materialen te kijken, ontstaan nieuwe toepassingen. Door in gesprek te gaan met producenten of designers open je je mind en helpt het je. Een mooi voorbeeld is een papiersoort die eruitziet en aanvoelt als beton, geïnspireerd door een architect. Door mensen uit verschillende branches uit te dagen te verbinden en met elkaar in gesprek te gaan, komen daar de meest verrassende resultaten uit.